Daisypath Anniversary tickers

Friday, October 21, 2011

Kisah di pejabat agama - interview kahwin

pukul 3 bangun tido bertemankan torch light henpon hafal 20 soalan interview kahwin tu. sampai betul2 hafal boleh kata!

9 pagi gerak pegi pej agama area spt bertemankan mak n abg aku yg jadi wali tu.  sebelum tu punggah dashboard keta carik borang hiv tak jumpa. terus rasa nak mengamuk berselerak semua barang hahaha bridezillaaa sungguh.. padahal stress dok pk soalan apa la tok kadi nak tanya nanti risauuu. nasib jumpa borang hiv tu.

sampai sana tengok ramai org menunggu. ada yg dtg ngan wali. ada yang datang ngan pasangan. ada yg nak mintak cerai.. erk.

lepas bagi dokumen n borang kebenaran lelaki kat kaunter dorang terus suruh masuk dalam untuk interview. sementara menunggu tu ada orang berpakaian pengantin masuk dalam nak akad nikah. sempoi kan nikah kat pej. agama je. takyah susah2 nak wat kenduri bagai kat umah hehee.

ada couple yg sebelum aku kena interview lama la jugak kat dalam. kena soal 20 soalan kott. slalunya kalau lelaki mesti kena tarbiah duluu nak jadi ketua keluarga la katakan.

lepas couple tu interview ada sorang pompuan pakai seluar je pon terus masuk je bilik ustaz tu. tapi kejap je kena keluar balik x sure kenapa. aku tanya dia masa dia duduk sebelah aku dia nak inteview ke. dia cakap bukan interview. nak booking tok kadi je dulu takot penuh. ohh boleh ye macam tu? nape x alang2 terus interview je kan.


turn aku jumpa ustaz tu masa tu dah kena tukar bilik lain sebab nak bagi laluan kat couple yang nak nikah tu guna bilik tu besar sikit la mandangkan ahli keluarga pon ramai masuk dalam tu.

ustaz yg sepatutnya interview aku dan nikahkan aku dah pencen 2 hari. alahai tak sempat jumpa sebab ustaz tu kwn lama arwah abah aku dulu mana tau tak payah soal apa2 hehe. sebab abg2 aku dulu pon tak kena soal sangat ngan dia. dah kira kenal kot.

ada ustaz baru. muda jugak rasanya. aku cuma di tanya 7-8 soalan je. antaranya mengucap 2 kalimah syahadah, selawat, istighfar, rukun islam, rukun iman, sbb berhadas besar, rukun nikah. memang memudahkan urusan la. tak banyak songeh ustaz ni. pompuan yg dtg ngan couple sebelum aku pon rasanya lagi lama kena soal. oh terimaa kasih ustazz.

lepas tu dia tanya tanak booking date terus ke. eh ofkos la nak kan sebab aku nak nikah tak sampai sebulan je lagi. nasib lah date aku tu dia kosong lagi. aku mintak nak nikah lepas maghrib terkejut gelak dia hehe. gap antara maghrib ngan isyak dekat2 je rushing plak nanti.

so aku cakap lah terpulangkan ustaz la janji ustaz free masa tu n saya nak nikah kat rumah. dia tanya balik kat aku "boleh tak buat pukul 9 lepas isyak? mana lagik senang?" ehh tanya aku plakk. ikut ustaz laa. janji ustaz boleh dtg rumahhh. so tak la rushing nak pegi masjid pastu patah balik rumah kan.. so 28/10 ni amik kebenaran nikah pompuan so wali je dtg amik pon takpe pastu jumpa dia boleh bincang balik pasal hari nikah. sangat flexible la ustaz ni.

lepas dah lulus semuanya kena pegi balik kat kaunter bayar rm5 untuk bayar borang kebenaran nikah. siap kena sound ngan pokcik kat kaunter tu "nanti nak mai amik kebenaran nikah tak payah la mai ngan laki.. mai sorang dah laa" kebetulan abg aku masuk duduk kat blakang aku. aku muka konpius ok. then dia bagi resit.

aku tanya dah sudah ke belum aku tanak bangun lagi sebab tak dpt balance rm5 lg. pokcik tu kata " laki ngan pompuan kan? betui la rm10" aku cam oo yeke err ok terus bangun. padahal aku tau borang tu rm5 je pon. pelik lagi tu.. baru nak tarik pintu keluar pompuan kat kaunter yg hujung skali tu panggil "eh tadi bagi rm10 kan.. ni amik baki rm5 balik" ha kannnn. aku rasa pokcik tu salah pahamm. dia ingat aku dtg ngan couple. padahal abg aku kottt. malas nak tgk muka pokcik tu sure kelatt je hihi.

masuk dlm keta mak aku cite tadik dia jumpa kwn dia kat luar. kwn dia kata tok kadi yg ganti ustaz yg dulu tu anak lelaki dia la.. haa apa? kenal jugak la ye? ehehe. tapi aku tetap tak guna kabel apa2 sebab ustaz tu tak tau apa2. telus gitu. nasib aku je baik tak kena 20 soalan yg details hehe.

dah hilang semua gundah gulana lepas jumpa pegi inteview kat pejabat agama hehehe.

so lepas ni boleh pk hal lain pulak.

4 comments:

Renee Meow said...

haa...kene interview ke?? ingat xde interview dah...takut la plaks.. T_T

Mama Ashraf said...

kat penang memg kena interview ye dear?

salam perkenalan dari asfiza :)

http://asfizashary.blogspot.com

Unknown said...

Ahahaah..lega lah hang..aku p sorang ja kot..mak aku duk dlm keta ja..kalau p ngn couple mmg kena lama lah..hihihi hang pi kat mana??

Unknown said...

renee: kat penang mmg ade. tak semua negeri ade. dengarnya johor ade.. kedah ade. kl selangor mcm tade je. tak sure pulak hehe


asfiza: hi fiza.. penang mmg dr dulu kene interview kawin ni.

Q: lega sangatt. depa rimaih tgk couple2 masuk pej agama tu ehehhe. ak area SPT. kat bkt mertajam